Temizlik

19.03.2025

321

El Yıkama Takıntısı Olan Ne Yapmalı?

Ben OKB teşhisi almış biriyim. Tuvaletten çıkarken, kızımın bezini değiştirdikten sonra, sürekli ellerim pismiş, tam yıkamamışım gibi geliyor. Böyle olunca ellerimin değdiği havlu, kıyafet, her şeyi değiştirip değdiğim yerleri siliyorum, tekrar ellerimi yıkıyorum ve kısır döngüye giriyorum. Elbette tuvaletten ellerimi yıkamadan çıkacak değilim ama o sıkıntı gelince 15 dakika ellerimi yıkıyorum ve ellerim artık yara oldu. Ne yapmalıyım?

21.03.2025 tarihinde cevaplandı.

Cevap

Öncelikle vesvesenin mahiyetini (özelliğini) bilmek gerekir. Nasıl ki bir savaşta önce düşmanı tanımak, yapacağımız doğru hamleleri beraberinde getirecektir. Vesvesenin mahiyetini bilmek, üzerimizdeki tesirini azaltır. Yani vesvesenin mahiyetini bilmek, onun tesirine maruz kalmamak demektir. Onu tanıdıkça gider. 

Eğer OKB (Obsesif Kompülsif Bozukluk) tanısını "Kirlenme Obsesyonu" üzerinden aldıysanız aldığınız tanının tipik belirtilerinden biri sizin de söylediğiniz gibi "tam temizlenemedim, kirli kalan yerler var mı acaba?, biraz daha temizlenmem gerekiyor" gibi düşüncelerdir.

Bu düşünceler sonrasında eyleme geçip ellerinizi yıkarsanız takıntılı düşüncenizi onaylamış olursunuz. Bu da devam etmesine neden olur. Düşünceleriniz büyük ölçüde otomatikleştiğinden değiştirmeniz başlangıçta zor olabilir. Zihninizde beliren düşünce ne olursa olsun ellerinizi en fazla 20-40 saniye olacak şekilde yıkayıp lavaboyu terk etmeniz gerekiyor. Siz her düşüncenize rağmen bu kurala uydukça bir süre sonra takıntılı düşünceleriniz azalacak ve kaybolacaktır inşallah.


Paylaş

Facebook'ta paylaş

Whatsapp'da paylaş

Kanallarımız

Hesaplarımıza abone olun sorularımızdan ilk siz haberdar olun.

Yorumlar (0)

Yorumunuz

Yorum yapabilmek için giriş yapmalısınız