FIKIH VE İBADET

22.06.2026

2

Ağzı Açık Unutulan Yemek Yenilir mi, Dökmek mi Gerekir?

Hadis-i şeriflerde kapların ağzını kapatmak, en azından besmeleyle üzerini bir şeyle örtmek tavsiye edilir. Peki gece açık kalmış bir bardak suya veya başka şekilde değerlendirilemeyen yemeğe nasıl davranılmalıdır: tüketmek mi, dökmek mi? Ayrıca kurutmak için özellikle açık bırakılan yiyecekler bu hükmün dışında mıdır?

26.06.2026 tarihinde cevaplandı.

Cevap

Sevgili Peygamberimiz (s.a.v) şöyle buyurmuştur:

Gece karanlığı bastırınca -yahut akşamı ettiğinizde- çocuklarınızı dışarı salmayınız. Çünkü o esnada şeytanlar etrafa yayılırlar. Geceden bir saat (süre) geçtikten sonra onları içeri alınız, kapıları kapatınız, Allah'ın adını anınız. Çünkü şeytan kapatılmış bir kapıyı açamaz. Ayrıca kırbalarınızın ağzını bağlayarak Allah'ın adını zikrediniz. Kaplarınızın üzerini de -üzerlerine enine bir şey uzatmak şeklinde dahi olsa-örtünüz, kandillerinizi de söndürünüz.1

Hadisten de anlaşıldığı üzere Peygamber Efendimiz (s.a.v ) içinde yiyecek veya içecek bulunan kapların örtülmesinı, kırbaların bağlanmasını tavsiye etmektedir. Bu tavsiye, hem mânevî bir edeb, hem de maddî bir muhafaza tedbiridir. Zira "üzerine enine de olsa birşey uzatın" ifadesi ile kap tam kapanmasa dahi üstüne bir şey koyun diyerek manevi bir tedbire işaret etmektedir. Öte yandan içinde gıda bulunan kapların kapatılması bozulmaya, kirlenmeye kokuşmaya karşı da bir önlem almaktır.

Fakat açık kalmış her yiyecek ve içeceğin mutlaka dökülmesi gerektiğine dair kati bir hüküm yoktur. Bozulma, pislik bulaşması veya sağlığa zarar verme ihtimâli kuvvetliyse terk edilir; böyle bir emâre yoksa israf etmeden kullanılabilir.
Bu sebeple su ve içeceklerde açık kalmış bir bardak suda renk, koku, tat değişikliği yoksa ve içine bir şey düştüğüne dair bir belirti bulunmuyorsa dökmek mecburî değildir. Fakat tereddüt varsa içmemek daha ihtiyatlıdır.
Yemeklerde ise bozulma, ekşime, kirlenme, böcek teması gibi bir hâl varsa yenmez. Böyle bir durum yoksa, hele israf olacaksa, sırf açık kaldı diye hemen dökmek doğru değildir. Şüphe hâlinde İnsan tabiatının tiksindiği veya kuvvetli şüphe duyduğu şeyi yememesi daha uygundur.
Kurutmak için açık bırakılan yiyecekler: Bunlar zaruret ve maksad sebebiyle istisnâ edilir. Burada ihmal değil, işin usulü gereği bir uygulama vardır. Fakat bu uygulumada besinin çürümemesi zararlı ve necis varlıkların temas etmemesine dikkat edilerek mümkün mertebe temiz, korunaklı ve uygun bir şekilde muhafaza edilmelidir.
Netice olarak kapları, uygun olan açık bırakmamaktır; açık kaldığında ise ölçü, zarar ve bozulma emaresidir. Emare yoksa israf için dökmek uygun değildir; emare varsa kullanmamak gerekir.

Kaynakçalar
  1. Buhârî, Eşribe, 5623


Paylaş

Facebook'ta paylaş

Whatsapp'da paylaş

Kanallarımız

Hesaplarımıza abone olun sorularımızdan ilk siz haberdar olun.

Yorumlar (0)

Yorumunuz

Yorum yapabilmek için giriş yapmalısınız